Historia

Brf Tulehus bildades 1942 på initiativ av Sundbybergs stad som ville råda bot på bostadsbristen och de dåliga sanitära förhållanden som många av stadens dåvarande 12.000 invånare levde under.

Föreningen konstituerades den 9:e juni 1942 och fick köpa de sex tomterna i kvarteret Ugglan 19 för 127.000 kr, varav staden bidrog med halva beloppet. Byggmästare Baltzar Lundström uppförde husen efter ritningar av arkitekt Ernst Grönwall. Byggnaderna stod klara för inflyttning den 1:a oktober år 1942. Total entreprenadkostnad blev 1.537.708 kr.

Föreningens samtliga hus var utrustade med moderniteter som sopnedkast, centralvärme och gemensam tvättstuga med moderna maskiner i källaren. Alla lägenheter fick badrum och klädkammare, vilket inte var en självklarhet vid den tiden. I hus nummer 66 öppnade Konsum en bröd- och mjölkbutik (i den lokal som nu är tapetserarverkstad).

Byggnation av Brf Tulehus